Hos oss är alla konstnärer

Krympplattor – underbart DIY som passar alla åldrar

Leave a comment

Krympplast eller krympplattor är ett otroligt spännande och roligt pyssel och DIY som går att använda till så många olika saker. Har du testat att göra knappar eller en mobil som bebisar kan titta på? Eller varför inte smycken?
Nu har jag provat och jag är fast! Näst tänker jag göra knapparna, fast lite annat kommer väl också att slinka emellan, inte helt otippat. 😉

Det finns olika varianter på krympplattor och något som passar alla. Det finns plattor med förtryckta motiv, ifall man inte känner för att utmana sitt ritande utan bara vill koppla av med att färglägga, och det finns sorter med lite strävare yta som man kan färglägga med färgpennor. Sedan finns det en sort som är blank på båda sidorna. Till dem kan man använda permanent tusch. sedan finns det krympplast i olika, starka färger. 🙂 Det är bara att välja och vraka! Här har jag använt halv transparent platta med sträva yta. Jag har ritat min råtta med permanent tusch och färglagt motivet med färgpennor och klippt ut.

FullSizeRender (34)FullSizeRender (33)

FullSizeRender (32)

Vilka färgpennor som helst går bra att använda. De behöver inte vara derwent ej heller akvarellpennor.

FullSizeRender (31)

Tadaaaaa 😀

FullSizeRender (29)

Nå ja. Jag var ändå inte nöjd med färgvalet. Lärdom: För hög temperatur i ugnen. Det ska vara mellan 160°-170° och jag hade lite över 170°. Nu vet vi i alla fall vad som händer då 🙂

Den som inte gör fel ibland lär sig heller inget! 😉
Här kommer i alla fall ett försök till, denna gång var jag lite för orolig för att misslyckas med krympandet därför använde jag varmluftspistol.

Leave a Reply

